לפני 23 שנים, באוקטובר 1997, חברת טויוטה החלהב לשווק את הרכב ההיברידי הראשון - הפריוס. הרכב שנחל הצלחה רבה ביפן בשנה זו, עשה את דרכו לשוק האמריקאי והאירופי ארבע שנים לאחר מכן.
מאז, תוך שבע שנים, מיליון כלי רכב מסוג "פריוס" נסעו על הכבישים ברחבי עולם. הטויוטה ההיברידית המשיכה לצבור פופולריות רבה, ובמקביל עבדו בטויוטה על שיפור הדגמים השונים. הספק המנוע עלה מ-40 כוחות סוס בגרסה הראשונית, עד לדור הרביעי הכולל עוצמה רבה יותר ומנוע בנין גדול בנפח של 1.8 כיום. כל אחד מדגמי הטויוטה ההיברידית מציג עוצמה בלתי מתפשרת ויכולת נסיעה המשלבת את שני המנועים בחיסכון עצום. מה גרם דווקא לטויוטה להיות החלוצה בתחום? הטכנולוגיה ההיברידית, שהייתה חזונו של איי.ג'י טויודה, מנכ"ל החברה, שהאמין כבר בשנת 1993 שניתן לפתח מנוע משולב כדי להפחית את התלות הרבה של תעשיית הרכב בבנזין מזהם ויקר.
טכנולוגיית HSD עם ההנעה ההיברידית משלבת בין שני סוגי מנועים: מנוע בנזין עיקרי ומנוע חשמלי תומך. הראשון הוא מנוע בנזין והשני הוא מנוע חשמלי נטען. שני המנועים מעניקים לרכב את היכולת לנסוע בעלות מינימלית ומספקים כוח ומומנט כאשר הם פועלים יחדיו.
כל כלי הרכב מבית "טויוטה" כוללים אפשרות להטענה עצמית במהלך הנסיעה. כאשר הסוללה נחלשת הרכב ממשיך למלא אותה, מבלי שיהיה צורך לחבר את הרכב לשקע חשמל. זאת, בניגוד למכוניות חשמליות הנטענות מראש. העובדה כי הרכב משתמש בשני מנועים, הן מנוע בנזין והן מנוע חשמלי, מעניקה לנהג את השקט הנפשי להמשיך ולנסוע גם כאשר הסוללה ריקה, כאשר המנגנון המתוחכם של הרכב, בוחר על פי המהירות ותוואי הדרך האם להשתמש במנוע החשמלי, במנוע הבנזין או בשניהם.
כאשר בולמים רכב היברידי, הבלימה עצמה מייצרת חשמל הנאגר בבטרייה באמצעות אנרגיה קינטית. הרכב משתתק, ובזמן שבו אתם ממתינים ברמזור המנוע לא ישמיע כל רחש. תוכלו ליהנות מהמוזיקה ברדיו ללא הפרעה או מזמן מרגיע ושקט. אם אתם נכנסים לעקיפה של רכב או מגיעים לעלייה, שני מנועי הרכב יתחילו לעבוד בו זמנית כדי לספק לכם את העוצמה לעלות את העלייה בקלות או לסיים את העקיפה במהירות.
רכב טויוטה היברידי מאפשר לחסוך בצורה משמעותית בעלויות הדלק, ולהגיע לצריכת דלק נמוכה משמעותית מזו של רכב בנזין. האנרגיה המשמשת לתנועה של הרכב ממוחזרת, ומיועדת להטענת הבטרייה כדי להמשיך ולנסוע. כך לאורך זמן הרכב משתמש שוב ושוב באותה אנרגיה. החל מהרגע שבו הוא החל לנוע, ואינו זקוק עוד למומנט של מנוע הבנזין, ועד למהירות של חמישים קמ"ש, כלי הרכב של טויוטה משתמשים במנוע החשמלי. מצב זה, המכונה נסיעת "ECO", לא צורך דלק כלל ומאפשר לחסוך את הדלק לרגעים שבהם תצטרכו את העוצמה של הנסיעה בבנזין או כאשר הסוללה ריקה. ניתן לנסוע עד 71 ק"מ לליטר במכונית ההיברידית, בעוד צריכה ממוצעת של רכבי בנזין עומדת על 20-18 ק"מ לליטר בלבד.
עלויות התחזוקה הכוללות של מכוניות היברידיות הן נמוכות יותר מעלויות התחזוקה של רכבי בנזין. מדוע? כי חלק מהרכיבים הנמצאים במכוניות בעלות הנעה סטנדרטית אינם קיימים במכונית ההיברידית. לא תמצאו בה מצמד (קלאץ'), אלטרנטור ומנוע הצתה. בנוסף, הדרך שבה היא נבלמת בעת הלחיצה על דוושת הבלם עדינה יותר, ולכן שחיקתן של רפידות הבלם איטית יותר.
תיקון הסוללה והחלקים המכנים של המכונית הם חלק מהאחריות במשך השנים הראשונות, ולכן בעל המכונית אינו נדרש לשלם על תיקונים אלה. לאורך השנים, הטכנולוגיה ההיברידית הוכיחה את עצמה כאמינה ועמידה יותר מהתפעול של מכוניות שבהן מותקן מנוע בנזין, לכן נדרשת פחות תחזוקה.
האם צריך לטעון אותה? כל כמה זמן? האם צריך להחליף אותה? כמה זמן נסיעה מאפשרת הסוללה?
בסיום שנת 2019 הודיעה טויוטה כי ניתן להרחיב את האחריות על הסוללה. לכן, היום ניתן לפנות לסוכנות שממנה קניתם את הרכב ולרכוש הארכת אחריות. בתום חייה של הסוללה, אפשר להחליפה בחדשה. את הסוללות הישנות החברה ממחזרת לצורך שמירה על איכות הסביבה. נרחיב על כך מעט:
רכב זה יוצר מתוך חשיבה על חיסכון כספי וגם מהצורך להפחית את זיהום האוויר במהלך הנסיעה. לכן, מכוניות אלה זכו לכינוי "רכב אקולוגי". השמירה על כדור הארץ מתבצעת בשתי דרכים: הדרך הראשונה היא הפחתה של כמות הפחמן הדו חמצני הנפלט לאוויר. לאחרונה, החלה טויוטה באתגר סביבתי לשנת 2050, להפחתת גזי החממה הנפלטים מהרכב. יעדי הביניים שהוגדרו לשנת 2030 בתחום זה הם למכור יותר מחמישה וחצי מיליון מכוניות שביניהן כאלו שאינן פולטות מזהמים כלל, הן ממנוע הבנזין והן מהמנוע החשמלי. נכון ל-2020 השיגה טויוטה יעד מרשים של פליטת 35% בלבד מכמות הפחמן הדו חמצני שהיה נפלט מרכבים בשנת 2010.
מלבד זאת, החברה מתכננת להפחית בצורה משמעותית את פליטת הפחמן הדו חמצני בתהליך ייצור הרכב, ובמשך כל מחזור החיים שלו עד לרמה של 25% מרמת הזיהום שנפלטה בשנת 2013.
הדרך השנייה שבה החברה שומרת על כדור הארץ היא באמצעות שימוש בסוללות הניתנות למחזור. עד שנת 2030 החברה תמשיך להקים מערכות איסוף ומחזור סוללות ברחבי העולם כולו, ותיצור גם שלושה מתקנים מקומיים ברחבי העולם למחזורם של רכבי טויוטה המשומשים שירדו מהכביש עם השנים.
טויוטה משתתפת בשנים האחרונות בתוכניות הכשרה בבתי ספר ב-14 מדינות שונות, שבהן התלמידים לומדים עקרונות כמו: קיימות, שמירה על איכות הסביבה וחיים בהרמוניה עם הטבע. התוכניות מיושמות כיום ברחבי אירופה, ומשמשות להגביר מודעות לנושאים אלה מתוך חשיבה על עתידם של הדורות הבאים.
בקצרה, התשובה היא כן. נייר עמדה של משרד האנרגיה ממרץ 2019 חושף את יעדי משק האנרגיה לשנת 2030. בין היתר נכתב שם: "רכבים חשמליים מיועדים להיקלט באופן מלא בסקטור הרכבים הפרטיים ובאופן חלקי בסקטור הרכבים הכבדים".
כלומר, עד שנת 2030 100% מהרכבים הפרטיים שיימכרו בישראל יהיו רכבים המונעים על חשמל. מהלך כזה צפוי לגרום לחיסכון במשק שיסתכם בכ – 3.5 מיליארד שקל בכל שנה.
נקבעו יעדי ביניים להשלמת המהלך:
בשנים האחרונה פלאי הטכנולוגיה ממונפים ליצירת פתרונות חדשניים לשמירה על בטיחותו של הנהג, בטיחותם של הנוסעים ואף שמירה על חייהם של הולכי הרגל. ברכבי טויוטה ההיברידיים מותקנות שפע של מערכות בטיחות המתעדכנות מדי שנה. לכל רכב יש מספר רמות גימור, שחלקן מאפשר הוספת אבזור בטיחות מקיף יותר.
כיום, בכלי הרכב ממודל 2024 ניתן למצוא:
✔️זיהוי כלי רכב בשטח "מת"
✔️זיהוי כלי רכב החוצים את הרכב מאחור
✔️מערכת התרעה על סטייה מנתיב
✔️מערכת זיהוי תמרורי דרך
✔️בקרת שיוט אדפטיבית
✔️בלימה אוטונומית
✔️התאמת אור גבוה
✔️זיהוי הולכי רגל
✔️מערכת קדם התנגשות
הקלאסית של טויוטה חוזרת בעיצוב מרהיב ועם צריכת דלק חסכונית במיוחד. היא בעלת מנוע 1.8 סמ"ק והיא כובשת את כבישי הארץ. הקורולה מתאימה הן לנסיעות משפחתיות ארוכות ברחבי הארץ והן לנסיעות עירוניות. צריכת הדלק של הרכב עומדת על 32.3 ק"מ לליטר. טויוטה קורולה היברידית מוצעת במגוון רחב של גרסאות, צבעים וגימורים כמו: קורולה סדאן, קורולה ספייס וקורולה HD.
היאריס הקטנטנה, המותאמת לנסיעה עירונית, מפתיעה עם תא מטען גדול בנפח של 530 ליטרים ועיצוב מרהיב הן בחלקה החיצוני והן בחלקה הפנימי. עם מנוע היברידי חסכוני במיוחד, צריכת דלק של 20.4 ק"מ לליטר, מסך מגע חכם וחבילת מערכות בטיחות הכוללת מערכת קדם התנגשות, אור גבוה אוטומטי ומערכות נוספות. לצפיה בדגם יאריס 2024.
מכונית הפנאי ההיברידית של טויוטה שכבשה את העולם. עם 175 כוחות סוס, אין רכב חזק מזה לטיולי פנאי בשטח או לצורך עבודה. המנוע ההיברידי המשתלב עם מנוע הבנזין מעניק לרכב עוצמה נוספת. הוא מגיע עם אבזור בטיחות מפנק מבית טויוטה הכולל את כל החיישנים הקדמיים והאחוריים, הנעה וכניסה ללא מפתח ועוד מגוון אביזרים ברמות הגימור הגבוהות. לצפיה בדגם ראב 4 2024.
הקאמרי הוא רכב סדאן מרווח וחסכוני במיוחד בצריכת הדלק. הוא מגיע בעיצוב חדשני ומפתיע את הנהגים עם ביצועים מרשימים בתוואי בינעירוני ובנסיעה בעיר. מערכות הבטיחות של הרכב כוללות בקרת סטייה מנתיב, מצלמת רוורס, בלימת חירום אוטומטית, זיהוי תמרורי תנועה, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי הולכי רגל ועוד חיישני בטיחות מתקדמים. צריכת הדלק של הרכב עומדת על 20.4 ק"מ לליטר. לצפיה בדגם טויוטה קאמרי 2024.
רכב הקרוסאובר האהוב ביותר מציע מנוע חזק של 1.8 סמ"ק, נוחות נסיעה ומנוע המעניק עוצמה הן בנסיעה עירונית והן בנסיעה בשטח. הרכב ההיברידי מוצע עם 122 כ"ס ומעניק חוויית נסיעה בטיחותית ומושלמת בזכות אבזור מקיף. צריכת הדלק של הרכב עומדת על 16.9 ק"מ לליטר בממוצע. הוא כולל מגוון רחב של אביזרי בטיחות מתקדמים, כמו: בלימת חירום אוטומטית, זיהוי תמרורי תנועה, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי הולכי רגל ומצלמה אחורית. מערכת קדם ההתנגשות ברכב מבוססת על חיישן רדאר גל־מילימטרי וחיישן מצלמה חד עיני. לצפיה בדגם טויוטה C-HR 2024.